Positief omgaan met negatieve mensen - praktische tips die goed werken


You cannot have a positive life and a negative mind Joyce Meyer


Omgaan met negatieve mensen is vermoeiend, want ze beïnvloeden hoe jij je voelt. In deze onzekere tijd is hard werken om positief en op de drijflijn te blijven, laat staan als jij negatieve mensen je energie moet geven! De kans is dan groot dat jij na een gesprek met een negatief persoon, uitgeput op de bank ploft en nergens meer zin in hebt of – erger nog- zelf in de put raakt!

Over ander mensen heb jij geen controle maar jij hebt wel controle over jezelf en jouw acties. Meestal dan… Want wil of kan jij dan jouw negatieve moeder / vader / broer / zus / kind uitsluiten? Meestal niet.

Hieronder vind je een aantal tips die jij kan gebruiken in de interactie met negatieve personen. Probeer ze uit en kijk of ze voor jou werken. Mocht jij goede tips hebben, vul het aan en laten wij met z’n alle positief blijven en positief omgaan met negatieve mensen.

1.    Wees bewust dat de negativiteit een scherm / schil is
Daarachter schuilt altijd een persoon die kwetsbaar, onzeker, gewond of bang is. Negativiteit is niet een staat van zijn, wij zijn als kind niet daarmee geboren. Het is een aangeleerd gedrag, dat met geduld en liefde (deels) afgeleerd kan worden. Het gaat immers om het gedrag, niet om de persoon.
Benoem wat jij waarneemt: “ik merkt dat ik jou uitlating(en) behoorlijk negatief vind, herken jij dit ook?” maar ga alstublieft geen oordeel vellen: “jij bent altijd zo negatief, vreselijk!” want dit gaat de persoon nog meer kwetsen en de negatieve overtuigingen versterken. Wees oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig naar wat maakt dat de persoon op deze manier een zaak, situatie of andere persoon bekijkt. Vraag, vraag, vraag. Probeer op jouw woorden te letten: “waarom” komt behoorlijk oordelend over, in plaats daarvan kan je “wat maakt dat”, “hoe bedoel je” of “kan je dat uitleggen” gebruiken.

2.    Zoek geen oplossing
Vaak laten wij ons verleiden in het zoeken naar een oplossing, doe dit alstublieft niet want het werkt – meestal – averechts. Het aandragen van oplossingen werkt autonomie rovend, de persoon vindt zichzelf nog minder waard en beledigd want dit had hij / zij zelf kunnen bedenken!

Negatieve mensen hebben geen behoefte aan een oplossing, zij hebben behoefte aan een luisterend oor en vooral aan aandacht. Een persoon die ze accepteert zo als ze zijn en ze niet wil veranderen.
Acceptatie is de sleutel om toegang te krijgen tot hun (gedachten) wereld. Het is zeker niet een makkelijke taak en jouw vermogen tot compassie en acceptatie zal behoorlijk op proef gesteld worden. Belangrijk is om niet vanuit emotie dit proces in te gaan maar vanuit naastenliefde, compassie, de wil om een verschil te willen maken. Ook hier geldt dezelfde regel: stel veel vragen en probeer zo veel mogelijk uit het oordeel te blijven, laat mensen in hun waarde en neem het probleem serieus! Je kan bijvoorbeeld vragen: “waar heb jij nu behoefte aan?” of “heb je hulp nodig?” of “kan ik iets doen om jou hierin te ondersteunen?”.

3.    Herkader en herformuleer
In marketing leert men om de bezwaren van potentiële kopers in ‘vaak gestelde vragen” om te zetten. Denk hier aan: “dit kan ik nu niet betalen” omzetten in “hoe kan ik dit op korte termijn betalen?”, “ik vind dit helemaal niets” omzetten in “ik krijg nog geen beeld hiervan, kan jij mij nog een keer uitleggen?” of “zijn er ook andere mogelijkheden beschikbaar”

Probeer dat met de negativiteit en train daarin. Bij het horen van “de hele wereld is één groot ellende” kan jij vragen “wat maakt voor jou de wereld een fijne plek om te zijn?”
Bij  “Het is een uitzichtloze situatie” aangeven “het is zeker moeilijk op dit moment, heb jij enige idee hoe jij dit kan veranderen?” Als de welbekende “bij mij gaat altijd alles verkeerd” kan je vragen “ gaat er ook wat goed?” of “wat gaat er dan wel goed?”

4.    Stel positieve grenzen
Je kan en mag best de klaagzang onderbreken; het is ok als iemand één of twee keer ergens over klaagt maar houd het daarbij. Geef bijvoorbeeld aan “ik vind het heel vervelend voor jou en ik merk/ zie dat jij heel erg er mee zit, helpt het jou om daarover te blijven klagen?” Heel confronterend, ik weet het, maar ook heel efficiënt want de klager wordt direct met het eigen gedrag gespiegeld. Vraag vervolgens “kunnen wij iets doen om jou uit de negativiteit te halen?”

5. Gedraag je positief
Er zijn talloze manieren om iemand op te beuren, van een zelfgemaakte taart, een bloemetje tot een lekkere thee, chocolade of een glas wijn. Iets om in daden te laten zien dat deze persoon belangrijk voor jou is en zijn / haar welzijn jou aan het hart gaat. De natuur in is ideaal, als jij de tijd en ruimte voor een wandeling hebt, doen!
Daarnaast weet jij misschien wat deze persoon leuk of lekker vindt of waar hij / zij blij van wordt. Doe dat, als jij het kan, oprecht en met compassie, niet uit medelijden!

Pas wel op: empathie is geen sympathie: met iemand meeleven is empathie tonen, emoties en pijn overnemen is sympathie. Je kunt je verplaatsen in iemands situatie zonder dat je zelf negatief, angstig of ongelukkig wordt. Dit is ook jouw doel: de mensen om je heen een sprankje hoop geven, een andere kant van de zaak laten zien en weer naar balans en rust terug helpen. T Harv Eker zei dat je iemand kan helpen alleen als jij krachtig bent (from a place of power); negatieve mensen kunnen andere niet helpen om positief te worden maar kunnen ze (met onze hulp) zelf positief worden.



No comments:

Post a Comment